درخواست جذب سرمایه

آیا سهم بازار اوبر و لیفت مبنای درستی برای مقایسه است؟

سهم بازار دو رقیب اوبر و لیفت از بازار تاکسی‌های آنلاین مبنای مقایسه‌ی بسیاری از تحلیلگران است و این موضوع بعد از عرضه‌ی عمومی نه چندان موفق این دو شرکت پررنگ‌تر هم شده است.

  لیفت فصل اول ۲۰۱۹ مدعی شد که سهم بازارش از ۲۲% دسامبر ۲۰۱۶ به ۳۹% در دسامبر ۲۰۱۸ رسیده و فاصله‌اش را از اوبر کم کرده است. اما وقتی اوبر اعلام کرد که سهم بازارش از امریکا و کانادا ۶۵% است، این میزان رشد زیر سوال رفت.

از طرفی دو شرکت تحقیقاتی Second Measure  و Earnest Search اعلام کردند که سهم بازار لیفت چیزی در حدود ۳۰% است. تحلیلگران Guggenheim هم در گزارشی تخمین زدند که در مقایسه با سنجه‌هایی چون رزرو، سفرها و درآمد، سهم بازار اوبر باید حدود ۵۵% بیشتر از لیفت باشد.

بنابراین آیا بر اساس ادعای لیفت سهم بازار این شرکت فاصله‌ی کمی با اوبر دارد یا این فاصله بسیار بیشتر است؟ اصلا آیا مقایسه‌ی دو شرکت بر اساس سهم بازار، درست است؟

یکی از تحلیلگران PitchBook معتقد است چیزی که در مقایسه‌ی اوبر و لیفت اهمیت دارد سهم بازار این دو رقیب از بازار تاکسی‌های آنلاین نیست بلکه کل بازار در دسترس (TAM) است.

برخلاف لیفت که تمرکزش بازار تاکسی‌های آنلاین (به اضافه ی اجاره دوچرخه و اسکوتر) است اوبر روی دو بازار بزرگ تحویل غذا و باربری هم عملیات قابل توجهی انجام داده است.

بر اساس اعلام اوبر بازار جهانی تحویل غذا در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۹۵ میلیارد دلار بوده است. بازار باربری هم در همین سال برای امریکا ۷۰۰ میلیارد دلار و نرخ جهانی‌اش ۳.۸ تریلیون دلار بوده است. بنابراین اوبر با این حجم بازار بزرگ قابلیت این را دارد که تبدیل به یک پلتفرم جهانی حمل و نقل شود.

 

اطلاعات بیشتر را در pitchbook ببینید.

 

 

 

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه جدید

نام ایمیل
دیدگاه