درخواست جذب سرمایه

بزرگی آمازون شکست ناپذیرش نمی ­کند

شکست ناپذیری آمازون

چگونگی تاسیس آمازون در ۱۹۹۴ و سنجه ­های آن شاید حالا بهترین مثال موفقیت در زمینه ­ی رشد و کسب درآمد باشند. امروز این شرکت در مورد هر سنجه ­ای موفق ظاهر شده و رویاهای نه فقط کارآفرینان جوان بلکه رقبایش  را نیز ارتقا می­ دهد.

علیرغم این شرایط، جف بزوس مدیر عامل آمازون تا به حال چندین بار اعلام کرده که امکان دارد روزی آمازون شکست بخورد  و آن­ ها باید تا می ­توانند آن روز را به تعویق بیندازند.

اما چه نیازی به این نگرانی­ ها هست؟

پاسخ این سوال در هزاران نمونه ­ی شکست خور­ده ای نهفته است که با فکر نکردن به این شرایط، خطای بزرگی را مرتکب شدند. غول هایی که تصور کردند بزرگی ­شان آن­ ها را در مقابل هر نوع شکستی مصون خواهد کرد اغلبشان زیر فشار مصرف ­کنندگان جدید و دیجیتال ­سازی از پای درآمدند.

اما آمازون چگونه از سقوط احتمالی جلوگیری خواهد کرد؟

 

شکست ناپذیری آمازون

 

دانش، شوق و جسارت

به جای تحلیل اینکه چرا شرکت­های بزرگ از نگاه به شکست می­ترسند باید بنگریم که آمازون به لطف خودآگاهی اش برای جلوگیری از شکست چه تدابیری اندیشیده است.

آمازون به دانش بها می دهد.

این شرکت نه تنها روی استخدام هر ۶۰۰ هزار کارمندش وسواس به خرج داده است بلکه آن ها را تشویق به یادگیری بیشتر و  مداوم تفکر نقادانه می ­کند.

 

ارجحیت داشتن نوشته به پاور پوینت

آمازون نوشته را به پاور پوینت ترجیح می دهد. جلسات این شرکت با مدتی سکوت آغاز می­شود که در آن هر کسی به جای نگاه کردن به یک سری اسلاید پر از بولت، با خواندن یک یادداشت عمیق، توصیفی، مختصر و  مفید درباره­ ی یک مشکل به طور موثرتری آن را مورد مطالعه و بررسی قرار می­ دهد.

بزوس می گوید: «نوشتن جملات کامل سخت است. نمی­ شود یک مطلب ساختاریافته­ ی شش صفحه ­ای نوشت و شفاف نیاندیشید. داشتن این تفکر شفاف و ارائه­ ی دانش، درک مشترکی به همه می­دهد.»

 

حساسیت نسبت به مشتری

بزوس همیشه به کارکنانش یادآوری می کند که آن­ها هدفی بالاتر از رقبای خود دارند.

«داستان ما بهبود زندگی مصرف کنندگان است. نگرانی نسبت به مشتری یک تکنیک اساسی برای موفقیت است که باید وسواس ­گونه باشد.»

 

شکست ناپذیری آمازون

 

تعادلی بین کار و زندگی وجود ندارد

بین کار و زندگی تعادل برقرار نیست. بزوس معتقد است این تصور تضعیف ­کننده است چراکه سبب تفکیک کار و زندگی می شود در حالی که تفکیکی وجود ندارد. اما بزوس از کار دائمی بدون استراحت صحبت نمی­ کند بلکه منظورش ترکیبی از کار و زندگی است که رضایت کارکنان را نیز تامین می­کند.

 

هر روز در آمازون روز اول است

چه روزی در عمر یک شرکت بیشتر از روز اول اراده و اشتیاق وجود دارد؟ بزوس مصرانه اعتقاد دارد که روز دوم ایستا است و کم توجهی و نابودی به دنبال دارد. بنابراین تا می تواند به افرادش یادآوری می­ کند که ذهنیت روز اول را داشته باشند. تا جایی که نام ساختمان محل کارش را به «اولین روز» تغییر داده است.

 

شکست ناپذیری آمازون

 

با تصمیمات مخالفت کن اما به آن­ها پایبند باش

شجاعت داشتن در تصمیم­ گیری سنگ بنای نوآوری و زیربنای سرعت برای شرکت­ هایی است که می­ خواهند رو به جلو حرکت کنند.

آمازون تمرکز خود را از صحت یک تصمیم به سرعت گرفته شدن آن تغییر داد و بنابراین شتاب، تبدیل به یک شاخص کلیدی موفقیت شد.

بزوس می­گوید: «اگر توانایی اصلاح مسیر را دارید مطمئنا کند پیش رفتن هزینه ­ی بیشتری نسبت به اشتباه کردن خواهد داشت.»

هیچ سیگنالی بهتر از این برای کارکنان وجود ندارد که به آن­ها اعتماد کافی داشته باشید و امنیت روانی کافی در محیط کاری مجهز به گوگل برای آن­ها ایجاد کنید تا در غیاب داده ­هایی که می توانستند ریسک را از بین ببرند بتوانند به سرعت تصمیم­ گیری کنند.

هرکسی می­تواند با تصمیمات گرفته شده مخالفت کند اما باید در اجرای آن­ها جسارت به خرج دهد و به آن­ ها متعهد باشد.

 

بهره­ مندی از دانش برای طرح کردن سنجیده­ ی یک مشکل، نوشتن آموخته ­ها، فکر کردن مداوم و بی­ وقفه به مشتریان و روش ­های بهتر کردن زندگی­شان و انجام آن به نحوی که گویی کار را تازه آغاز کرده ­اند، داشتن اشتیاقی شبیه اشتیاق بنیانگذار یک استارتاپ و شجاعت در تصمیم­ گیری، چیزهایی هستند که مرگ آمازون را به تاخیر می­ اندازند.

 

 

منبع:

https://www.forbes.com/sites/duenablomstrom1/2018/11/21/amazon-is-not-too-big-to-fail-and-neither-are-you/#6299dda23ec2

 

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه جدید

نام ایمیل
دیدگاه