درخواست جذب سرمایه

از چشم‌انداز تا ارزش‌های یک استارتاپ؛ آیا اصول کسب و کار خود را به درستی تعریف کرده‌اید؟

یکی از باارزش‌ترین درس‌هایی که من[۱] در کسب و کار یاد گرفتم این است که مدیریت یک استارتاپ با رشد بسیار بالا شبیه پرتاب یک موشک است. اگر در پرتاب، چند اینچ خطا وجود داشته باشد موشک مایل‌ها دور از مدار قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر وقتی به سرعت دارید پیش می‌روید باید اطمینان حاصل کنید که کسب و کارتان پایه‌ی محکمی دارد و درک درستی از اهداف نهایی‌تان دارید. بعد از آن، هرچه نسبت به هویت سازمانتان جزئی‌نگرتر باشید احتمال موفقیتتان افزایش خواهد یافت.

اما بسیاری از استارتاپ ها چنان سریع پیش می‌روند که زمانی برای تعریف خودشان اختصاص نمی‌دهند، یا تعریفی که از خود دارند بسیار بی‌دقت و سرسری است (برای مثال چشم‌انداز مبهم برای مامویت، تاکتیک‌های مبهم برای استراتژی یا فرهنگ مبهم برای ارزش‌ها) ، و یا حرفشان با عملشان یکی نیست.

اما در طول دوران رشد سریع، یک شرکت باید روی اصول خود متمرکز باشد و این نیازمند درک شفاف و پایداری از هویت شرکت است.

 

ما در لینکدین، چشم‌انداز، ماموریت، استراتژی و اهداف را اینگونه تعریف کرده‌ایم:

چشم‌انداز: رویا؛ جهت اصلی تیم. هدف اصلی چشم‌انداز، الهام بخشیدن و ایجاد یک حس مشترک از هدف در شرکت است.

 

چشم‌انداز لینکدین: ایجاد فرصت اقتصادی برای همه‌ی نیروهای کاری در جهان

 

ماموریت: فراگیر کردن اهداف سازمان؛ باید قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی و به طور ایده‌آل الهام‌بخش باشد. نباید مترادف با بیانیه چشم‌انداز مورد استفاده قرار گیرد. یک بیانیه‌ی ماموریت خوب، کوتاه است، به یادسپاری‌اش آسان است، استفاده از کلمه «و» در آن حداقل است (تا از ایجاد لیستی با آیتم‌های زیاد جلوگیری شود)، وقتی ارائه می‌شود آنقدر شفاف است که نیازی به سوال نیست و مختص شرکت است و با بیانیه‌ی ماموریت شرکت دیگری اشتباه گرفته نمی‌شود.

 

ماموریت لینکدین: ایجاد ارتباط بین افراد حرفه‌ای در دنیا برای افزایش بهره‌وری و موفقیتشان

 

استراتژی: شرکت چگونه برای رسیدن به اهدافش به چشم‌انداز رقابتی خود جهت می‌دهد ( و دینامیک‌هایی که به شدت بر این چشم‌انداز تاثیرگذارند مثل تکنولوژی). نباید با تاکتیک که گام‌های مشخصی برای نشان دادن و شفاف کردن استراتژی است اشتباه گرفته شود. می‌توانیم استراتژی را یک سری اهداف استراتژیک بیان کنیم که به اجرایی شدن آن کمک می‌کنند. نیازمند درک و تعریف شفافی از نقاط قوت و مزیت‌های رقابتی یک سازمان است.

 

استراتژی‌های لینکدین:

  1. تبدیل شدن به یک پروفایل حرفه‌ای از سوابق
  2. تبدیل شدن به منبع اصلی دیدگاه‌های حرفه‌ای
  3. فعالیت کردن در هر جایی که اعضا کار می‌کنند

 

اهداف: اهداف باید قابل اندازه‌گیری و مطابق با ماموریت و استراتژی باشند. هرچه کوتاه‌تر و ساده‌تر بهتر. اصل کلیدی: اگر نمی‌توانید اندازه‌گیری‌اش کنید نخواهید توانست اصلاحش کنید.

 

در لینکدین اهداف متعددی در سطوح مختلف وجود دارد

 

اولویت‌ها: لیست رتبه‌بندی شده از تاکتیک‌هاست که به شرکت در درک اهدافش کمک می‌کند. باید با این سوال آغاز شود: اگر ما فقط بتوانیم یک کار انجام دهیم آن کار چه می‌تواند باشد؟ و تا این سوال حل و فصل نشود تیم نباید به سراغ مورد بعدی برود. این کار به نظر آسان می‌آید اما ثابت کرده که بسیار چالش‌برانگیز است. اولویت‌ها همواره باید حول اصول شرکت قرار بگیرند.

 

ارزش پیشنهادی اصلی لینکدین: ایجاد ارتباط بین استعدادها و فرصت‌ها در مقیاس بالا

 

اولویت‌های لینکدین برای اعضا: هویت، بینش‌، همه جا

اولویت‌های لینکدین برای مشتریان: راهکارهای استعدادیابی، راهکارهای بازاریابی، راهکارهای فروش

 

فرهنگ: شخصیت شرکت؛ به عبارت دیگر شما در قالب شرکت، چه کسی هستید و شاید مهم‌تر اینکه آرزو دارید چه کسی باشید.

 

فرهنگ لینکدین: تحول، یکپارچگی، همکاری، شوخ طبعی، موفقیت

 

ارزش‌ها: اصولی که تصمیمات روزمره سازمان را هدایت می‌کند؛ مولفه‌ای که معرف فرهنگ شماست.

 

ارزش‌های لینکدین: اولویت با اعضا است؛ ارتباطات مهم است؛ دیده‌ی باز داشته باشید و صادق و سازنده باشید؛ به دنبال تعالی باشید؛ ریسک‌های هوشمندانه بکنید؛ مانند یک مالک عمل کنید

 

 

من اصلی این مقاله را می‌توانید در لینکدین جف وینر بخوانید.

 

 

[۱] جف وینر مدیرعامل لینکدین

 

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه جدید

نام ایمیل
دیدگاه