درخواست جذب سرمایه

۲۰۱۸ و مهم‌ترین تحولات فناوری‌های حقوقی – بخش دوم

بخش اول این مقاله را از اینجا بخوانید.

۶. بازار مدیریت موسسات حقوقی بهبود می یابد.

امسال دهمین سالگرد توسعه دو محصول معروف مدیریت دفاتر حقوقی [۱] بود که مبتنی بر محیط ابری هستند: Clio و Rocket Matter. پس از آغاز به کار این نرم‌افزارها و موفقیتی که به‌دست آوردند، چندین نرم‌افزار مشابه شروع به کار کردند. طی این یک دهه محصولات زیادی برای مدیریت دفاتر حقوقی ارائه شدند ولی تنها LexisNexis Firm Manager در سال ۲۰۱۷ تعطیل شد.

امسال به نظر رسید که شاهد شروع اصلاح یا دقیق تر بگویم شاهد بلوغ و پایداری این بازار بودیم. نشانه‌های این بلوغ در یک طوفان کامل در ماه اکتبر همگرا شد و اتفاق‌های زیر رخ داد:

· یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های مدیریتی سنتی، Tabs3 Software، مالکیت یکی از پلتفرمهای ابری جدید بنام CosmoLex را به دست آورد.

پرکتیس پنتر (PracticePanther) که گمان می‌رود در میان شرکت‌های برتر این حوزه از نظر سهم بازار باشد، پس از جذب سرمایه‌ جدیدی در اوایل سال، یک مدیر عامل جدید را با بنیانگذار این شرکت جایگزین کرد.

کلیو (Clio) پلتفرم کنفرانس ابری خود را آغاز کرد که این موضوع اتفاق مهمی در این صنعت بود. در کنار آن خبر اولین تملیک این شرکت منتشر شد؛ یک پلتفرم CRM مبتنی بر محیط ابری به نام Lexicata خریداری شده بود.

پس از آن، خبری در ماه نوامبر گزارش شد که Needles، (شرکتی نرم‌افزار مدیریت پرونده را برای شرکت‌های حقوقی متمرکز بر شاکی‌ها ارائه می‌کند) یک رهبر جدید را انتخاب کرده تا مسئولیت برند این شرکت را برعهده بگیرد و بر راه‌اندازی نسخه ابری خود نظارت داشته باشد.

 

۷. اصلاحات اخلاقی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

دنیای اخلاق حقوقی در تابستان امسال-۲۰۱۸- زمانی که هیات امنای ایالتی کالیفرنیا به انتصاب یک گروه کاری برای مطالعه و ارائه پیشنهاداتی در خصوص اینکه آیا کسانی که مجوز وکالت ندارند (از جمله شرکت‌های خصوصی) آیا می توانند مالک شرکت‌های حقوقی و ارائه دهندگان خدمات قانونی باشند یا خیر، احساس لرزش بزرگی کرد.

چیزی که باعث این اقدام شد، گزارش چشم‌انداز بازار حقوقی بود که توسط ویلیام دی هندرسون، استاد دانشکده حقوق دانشگاه ایندیانا ارائه شده بود.‌ او در گزارش خود اشاره کرد که حرفه قانونی در مأموریت اصلی خود مبنی بر خدمت به کسانی که به خدمات حقوقی نیاز دارند، شکست خورده است. او استدلال کرد که یکی از موثرترین راه‌ها برای پرداختن به این معضل، کاستن از قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری افراد غیر حقوقی است تا به وکلا اجازه همکاری نزدیک با متخصصان رشته‌های دیگر مانند فناوری، طراحی فرآیند، تحلیلگران داده‌، حسابداری، بازاریابی و مالی را بدهد.

اما این تنها لرزه نبود. در ماه ژوئن، کمیسیون ثبت و شکایت وکلای ایلینوی (که به نظم قانونی در آن دولت نظارت می‌کند) گزارشی منتشر کرد که حرفه حقوقی را به خاطر مقاومت در برابر تغییر به چالش کشید و فراخوانی برای اجازه دادن به ایلینوی برای شرکت در خدمات ارجاع سود‌آور از قبیل خدمات حقوقی Avvo که اکنون بسته شده‌ بود صادر کرد.

سپس خبر رسید که ایالت دیگری یعنی ایالت یوتا به افراد غیرحقوقی مجوز می‌دهد تا در شرایط محدودی خدمات حقوقی ارائه کنند؛ مشابه برنامه تحت مجوز قانونی (LLLT) که در ایالت واشنگتن ارائه شد.

سال‌ها بود که اصلاحات اخلاقی، کاری بیش از حد ایده‌آل‌گرا به نظر می‌رسید و این به خاطر محدودکننده بودن سازمان‌های حقوقی بود که تمایلی به تغییر قانون‌های خود نداشتند اما بحران رو به وخامت دسترسی به عدالت، هر روز بیش از پیش به این افراد فشار وارد می‌کند.‌ امسال نقطه عطفی بود. این لرزش‌ها نشانه زمین‌لرزه‌هایی بزرگتر هستند.

 

۸. پایان شرکت Avvo

تنها چند روز از سال ۲۰۱۸ می‌گذشت که شرکت Internet Brands اعلام کرد شرکت Avvo را خریداری کرده است. از آنجایی که شرکت Avvo کماکان به عنوان یک واحد کسب و کار فعالیت می‌کرد، گفتن اینکه این پایانی برای این شرکت است، مبالغه‌آمیز بود اما این موضوع، نقطه عطفِ مهمی در شرکتِ عمدتاً جنجالی Avvo ایجاد کرد که احتمال پایان فعالیت این شرکت را قوی‌تر می‌کرد. چند ماه بعد مارک بریتون، بنیان گذار آینده نگر شرکت Avvo این شرکت را ترک کرد و پس از آن Internet Brands سرویس‌های پیشگامانه حقوقیِ شرکت Avvo را متوقف کرد و Avvo را با عنوان گروه حقوقی Martindale Avvo مجدداً برندسازی کرد.

جالب اینکه تمامی این‌ها بخاطر این اتفاق افتاد که تعدادی از قانون گذاران حرفه‌ای به دنبال تضعیف محدودیت‌های اعمال شده بر مشارکتِ وکلا در سرویس‌های ارجاعیِ انتفاعی مثل سرویس‌های حقوقی Avvo بودند. با این وجود به محض اینکه Avvo سرویس کمک حقوقی‌اش را متوقف کرد، یک سرویس جدید مشابه راه‌ اندازی شد، بدون شک این امر نشان می‌دهد که دیگر سرویس‌های این چنینی کماکان ارائه خواهند شد.

 

 

۹.محیط ابری[۲] دیگر مخاطره‌آمیز به نظر نمی‌رسد.

همانطور که در بالا اشاره شد، سال ۲۰۱۸ دهمین سالگرد آغاز Clio و Rocket Matter بود. امسال، ما نشانه‌هایی را دیدیم که بازار مدیریت دفتر حقوقی[۳] در حال بلوغ و تثبیت است اما چیز دیگری را نیز در سال جاری دیدیم آن هم پذیرش محیط ابری توسط افراد فعال در حرفه‌های حقوقی بود.

برخی از شما ممکن است معتقد باشید که ما قبلاً به آن نقطه رسیده بودیم. شاید اینگونه بود اما من نظرم اینست که بلوغ بازار مدیریت دفتر حقوقی بطور کلی شاهدی برای بلوغ دیدگاه ما در مورد رایانش ابری است. تا همین اواخر بسیاری از افراد در حرفه حقوقی هنوز شک و تردید داشتند و حتی در مورد پایداری و امنیت محیط ابری نیز ترس داشتند. اکنون، سیستم‌های مبتنی بر ابر ظهور کرده‌اند و فناوری حقوقی را تعریف می‌کنند.

این موضوع تنها در حوزه مدیریت دفتر حقوقی نیست، بلکه در سراسر فناوری‌های حقوقی است. این خبر مربوط به اوایل امسال را در نظر بگیرید که Hogan Lovells، یکی از پنج شرکت حقوقی بزرگ جهان، به نرم‌افزار مبتنی بر محیط ابری NetDocuments به عنوان پلتفرم مدیریت اسناد خود نقل‌مکان کرده ‌است. برای این موضوع فقط به NetDocuments نگاه کنید. همان طور که آلوین تجامولیا یکی از بنیانگذاران آن در ماه نوامبر در یک قسمت برنامه LawNext به من گفت، این شرکت طی چند سال گذشته به سختی توانسته وکلا را قانع کند که به محیط ابری منتقل شوند ولی به‌تازگی به یکی از سیستم‌های برتر مدیریت اسناد در حوزه حقوقی تبدیل شده است. شرکت‌هایی که مدت‌ها متخصص در زمینه محصولات نصبی بوده‌اند مثل iManage و Relativity، در حال حاضر بر استفاده از نسخه‌های ابری خود تاکید دارند.

 

۱۰. قانون آزاد می‌شود.

این پرسش به طور قابل ملاحظه‌ای هنوز پا برجاست؛ آیا ایالت‌ها یا هر شخص دیگری می‌تواند کپی رایت قوانین عمومی را در اختیار داشته باشد؟ امسال، سه نظر مجزاء در حوزه دسترسی عمومی مطرح شد:

· در ماه جولای، دادگاه استیناف ایالت ناحیه کلمبیا حکم داد که دکترین استفاده منصفانه می‌تواند گروه‌های صنعتی را از کنترلِ نشر استانداردهای فنی که در قانون به آن‌ها ارجاع داده شده است منع کرده و امکان نشر این استانداردها را به صورت آنلاین توسط وب سایت Resource.org و بنیان گذار آن کارل مالامود فراهم کند. می‌توانید از این لینک، اطلاعات بیشتری در مورد این تصمیم به دست آورید.

· در ماه اکتبر، مورد دیگری توسط وب سایت Public.Resource.Org ارائه شد. دادگاه استیناف حوزه یازدهم قضایی حکم داد که نسخه حاشیه‌نویسی شده کد رسمی جورجیا، ثبت عمومی است و قابل کپی رایت نیست.

· در ماه اکتبر، در پی ادعاهای اخیر کپی رایتِ مقررات مدیریتی جورجیا، دادگاه استیناف حوزه یازدهم به دادخواست Fastcase علیه Casemaker رسیدگی کرد و به نفع Fastcase رأی داد.

 

بخش اول این مقاله را از اینجا بخوانید.

 

[۱] Practice management market

[۲] cloud

[۳] practice-management market

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه جدید

نام ایمیل
دیدگاه