درخواست جذب سرمایه

چگونه از رئیستان بازخورد بگیرید؟

چگونه از رئیستان بازخورد بگیرید

وقتی رئیستان به شما بازخورد نمی‌دهد معنایش چیست؟ اولش به نظر می‌رسد که او کاملا از کار کردن با شما راضی است. با گذشت زمان متوجه می‌شوید تنها بازخوردی که دریافت می‌کنید تشویق کردن یا دریافت یک سری نظرات مثبت و مبهم است. کم کم حس می‌کنید که یک جای کارتان اشتباه است اما مطمئن نیستید کجا. در این شرایط هرگز نخواهید فهمید که کجا ایستاده‌اید و فرصتی برای یادگیری و رشد به شما داده نخواهد شد. در نهایت پیشرفت نخواهید کرد و یا اخراج می‌شوید.

برای مثال یک کارمند برایمان اینگونه می‌نویسد:

«من کمتر از ۶ ماه است که در جایگاه فعلی‌ام قرار دارم و همه چیز ظاهرا خوب پیش می‌رود. اما دریافته‌ام که چیزهای خیلی بیشتری وجود دارد که می‌توانم انجام دهم ولی وقتش را ندارم و مطمئن نیستم که دیگران در مورد کاری که در نقشم انجام می دهم چه فکر می‌کنند. از رئیسم پرسیدم که کارم چطور است اما فقط گفت «آره کارت عالیه. از اینکه اینجایی خوشحالیم!». می‌دانم که همه کارها را عالی انجام نمی‌دهم اما چگونه می‌توانم رئیسم را وادار کنم تا به من بگوید که برای بهتر شدن چه باید بکنم؟»

عالی کار کردن و به دنبال پیشرفت بودن! شما یک چالش کلیدی را مطرح کردید و فوق‌العاده است که خیلی زود به آن رسیده‌اید!  ایده‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم می‌توانند کمکتان کنند.

از اینکه رئیستان به شما بازخورد نمی‌دهد خشمگین نشوید. رؤسا هم انسان هستند. به احتمال زیاد رئیستان بنا به حکم انسان بودنش به شما بازخورد نمی‌دهد.

خودتان بازخورد دادن را دوست دارید؟ اگر مانند اغلب مردم هستید پاسختان یک نه جانانه است. بیشتر مردم از دادن بازخورد بیم دارند؛ حتی اگر این کار برای روابط و کارشان اهمیت داشته باشد. به احتمال زیاد رئیستان شبیه غالب مردم است و از انجام این کار ترس دارد؛ اگرچه این بازخورد به شما کمک خواهد کرد که در شغلتان بهتر شوید و رشد کنید.

اما این حقیقت که رئیستان از دادن بازخورد به شما بیم دارد لزوما به این معنا نیست که به بهتر شدن شما و رشد شغلی‌تان اهمیت نمی‌دهد. این بیم فقط به این دلیل است که برای اغلب ما تشویق کردن احساس رئیس‌منشانه بهمان می‌دهد و انتقاد کردن هم حس بدی به دنبال دارد. تقریبا هیچ کس دوست ندارد احساس رئیس‌منشانه یا بد داشته باشد بنابراین تقریبا همه از دادن بازخورد خودداری می‌کنند؛ حتی اگر این کار وظیفه‌شان باشد.

پس من برای گرفتن بازخورد چه باید بکنم؟

در زمان مناسب بازخورد مشخصی را بگیرید

بهترین زمان برای گرفتن بازخورد از رئیستان زمانی است که موضوع مشخصی ذهنش را مشغول کرده است و جزئیات آن تازه هستند. اگر در حال تمام کردن یک پروژه‌ی بزرگ هستید یا همین حالا ایده‌ای را با رئیستان در میان می‌گذارید از فرصت استفاده کنید و در مورد کاری که همین الان تمامش کردید از او بازخورد بخواهید. جلسه‌ی دو نفره‌ی شما با رئیستان زمان بسیار خوبی برای گرفتن بازخورد است و به آن اهمیت ویژه‌ای دهید. به جای اینکه کلی سوال کنید و بپرسید کارتان چطور است در مورد یک موضوع مشخص از او سوال کنید. اینگونه او قادر خواهد بود نظرش را بگوید.

بازخورد خودتان را مطرح کنید

موقع صحبت با رئیستان زمانی را به حوزه‌هایی اختصاص دهید که می‌خواهید در آن‌ها پیشرفت کنید. خودتان را نقد کنید و و آن را با رئیس در میان بگذارید. از او بپرسید که موافق است یا نه و زمان دهید تا پاسخ دهد و مساله را تشریح کند. اشاره‌ی شما می‌تواند کمک کند که بیشتر تفکراتشان را در مورد موضوعی که مطرح کردید و یا موضوعات دیگر با شما در میان بگذارند.

حساب تشویق‌ها و انتقادها دستتان باشد

چند بار در هفته رئیستان شما را مورد انتقاد قرار می‌دهد یا تشویقتان می‌کند؟ اگر همه‌اش تشویق است و انتقادی در کار نیست مواظب باشید! برای دریافت انتقاد باید سخت‌تر کار کنید. سعی کنید در مورد رادیکال کاندور با او صحبت کنید. به او بگویید که از رادیکال کاندور استقبال می‌کنید و حتی «پرخاش ناخوشایند» (یکی از بخش‌های رادیکال کاندور) را به سکوت ترجیح می‌دهید. چهارچوب رادیکال کاندور را پرینت کنید و وقتی با رئیستان صحبت می‌کنید و حس می‌کنید او نظر واقعی خود را نمی‌گوید به رادیکال کاندور اشاره کنید و از او بخواهید به آن مراجعه کند.

از همکاران یا دیگر مدیران بازخورد بگیرید

اگر همچنان در گرفتن بازخورد از رئیستان مشکل دارید همکارانتان را در نظر بگیرید. از همکارانتان که با هم روی پروژه‌ای کار می‌کنید بخواهید که بازخورد بدهند. اگر مدیران اجرایی یا مدیران دیگری در شرکت هستند که کار شما را از نزدیک دیده‌اند از آن‌ها هم بازخورد بگیرید.

زیاده روی نکنید

وقتی در مورد موضوع مشخصی بازخورد می‌گیرید سعی کنید روی آن موضوع کار کنید و بعد به دنبال بازخوردهای بیشتر بروید.

فراموش نکنید باید کاری کنید که دادن بازخورد برای رئیستان آسان باشد. در دادن بازخورد اساسا سلسله مراتبی وجود ندارد بنابراین می‌توانید از نکاتی که در مطالب آینده در مورد نحوه‌ی بازخورد گرفتن یک رئیس از تیمش منتشر خواهیم کرد هم استفاده کنید.

برای مطالعه‌ی اصل این مقاله می توانید به سایت رادیکال کاندور مراجعه کنید.

دلایل از دست رفتن انگیزه در کارمندان را در مقاله بعد بخوانید:

چرا کارمندان انگیزه خود را از دست می‌دهند و برای افزایش انگیزه آن ها چه باید کرد؟

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه جدید

نام ایمیل
دیدگاه