درخواست جذب سرمایه

افزایش دادن مقیاس استارتاپ بدون داشتن یک محصول آماده ، راهیست به سوی شکست

افزایش مقیاس استارتاپ بدون داشتن محصول آماده

معمول‌ترین تله‌ای که بر سر راه بنیانگذاران تازه‌کار و مدیران محصول هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ یا یک خدمت قرار می‌گیرد این است که حتی قبل از آماده شدن محصول، افزایش مقیاس استارتاپ را شروع می‌کنند. افزایش مقیاس و رسیدن به سودآوری مهم‌ترین آرمان هر کسب و کاری است اما اگر برای محصولی که هنوز ناتمام است این فرآیند، زودهنگام شروع شود نتیجه‌ی معکوس می‌دهد. افزایش زودهنگام مقیاس استارتاپ ، بهترین محصولات را هم نابود می‌کند. بنیانگذاران و مدیران محصول قبل از این کار واقعا باید از خود بپرسند «آیا محصول آماده است؟»

 

مقیاس کردن زودهنگام و آمادگی محصول

افزایش زودهنگام مقیاس استارتاپ ، نتیجه‌ی مستقیم درک نادرست از آمادگی محصول است. به عبارت دیگر شما باید ۱۰۰% زمانتان را روی یافتن چیزی که مشتری را خشنود می‌کند صرف کنید در غیر اینصورت راهتان اشتباه است. بنیانگذاران و مدیران محصول (به خصوص تازه‌کاران) به این دلیل که صحبت کردن در مورد افزایش مقیاس ، شیرین و دلچسب است و همینطور به این دلیل که منابعی که در اختیار دارند را برای سرمایه گذار توجیه می‌کند، زمان زیادی را صرف مقیاس کردن می‌کنند.

بسیاری از مدیران محصول حتی قبل از اینکه محصول بتواند واقعا مشتری را خشنود کند، فکر کردن در مورد افزایش مقیاس ، کم کردن هزینه‌ها و رسیدن به سودآوری را آغاز می‌کنند. آن‌ها درک درستی از مفاهیمی مثل مقیاس کردن، محصول متناسب با بازار و صحه‌گذاری مشتری ندارند. یک نشانه معمول از افزایش زودهنگام مقیاس استارتاپ این است که مدیران محصول نمی‌توانند مرحله‌ای که محصول در آن قرار دارد را مشخصا تعیین کنند. به عبارت دیگر ممکن است محصول هنوز در مرحله‌ی کشف باشد اما فعالیت‌های افزایش مقیاس مثل تعیین کانال‌هایی برای فروش محصولات، تعیین مکان ساخت و فعالیت‌های پیش از لانچ در جریان باشند.

اما منظور این نیست که فعالیت‌های مربوط به مقیاس کردن مهم نیستند. در حقیقت افزایش مقیاس مهم‌ترین مساله برای هر کسب و کار واقعی است که پول کسب می‌کند. منظور این است که به مقیاس کردن دیرتر باید پرداخته ‌شود. چیزی که در ابتدا باید به آن بپردازید پاسخ پرسش زیر است:

 

آیا محصولی دارید که حداقل یک دوجین از مشتریان اولیه‌تان نتوانند بدون آن زندگی کنند؟ اگر پاسخ منفی است وقتتان را با فکر کردن به افزایش مقیاس استارتاپ تلف نکنید. محصولتان مشتریان اولیه‌اش را نیافته است بنابراین باید روی این موضوع تمرکز کنید.

 

اگر یک چیز در مورد جنبش استارتاپ ناب وجود داشته باشد آن چیز فلسفه‌ی «کارهایی انجام دهید که مقیاس نمی‌شوند[۱]» است. معنایش این است که در ابتدا باید محصول را برای یک مشتری آماده کنید. در تمام مدت با این مشتری باشید. از آن‌ها بپرسید در چه صورت محصولتان کاملا راضی‌شان خواهد کرد و تمام مشکلاتشان را حل خواهد کرد و این کار را تکرار کنید.

 

افزایش مقیاس استارتاپ بدون یک محصول آماده

 

بنابراین گام اول، درک محصول کامل برای این مشتری است. خواهید دید که یافتن محصول کامل برای این مشتری آسان‌تر از چیزی است که در ابتدا سعی می‌کردید بسازیدش و برایتان تعجب‌آور خواهد بود . کارها را پیچیده نکنید.

بعد اگر تکرار ساخت این محصول واقعا مشتری را خشنود می‌کند به طور مرتب صحه‌گذاری کنید. به خودتان دروغ نگویید و در توهم صحه‌گذاری نباشید. فقط به یک چیز اعتماد کنید و آن یک چیز داده است. آیا مشتری‌تان را خشنود کردید؟ بله؟ خوب بروید و یک نفر دیگر را پیدا کنید و اجازه دهید محصولتان خشنودشان کند. نه؟ لطفا از آن‌ها علت را بپرسید و این کار را تکرار کنید.

وقتی ۱۰ تا ۱۵ مشتری داشتید که به علت برطرف کردن نیازشان محصولتان را تبلیغ خواهند کرد (عددی که بر اساس تجربه و چیزی که بنیانگذاران موفق اغلب ذکر کرده‌اند) سپس به دست یافتن به ۱۰۰ مشتری بعدی فکر کنید و بعد ۱۰۰۰ مشتری بعدی و … . این زمانی است که مقیاس کردن با تکنولوژی را آغاز می‌کنید، اقتصاد افزایش مقیاس را درک می‌کنید، ۲۰% از فیچرهایی را که ۹۰% از مشتریان را خشنود می‌کنند مشخص می‌کنید و فرصت‌های جریان درآمدی پیوسته را ایجاد می‌کنید.

 

تا به یک تعداد ضروری از مشتریان که نمی‌توانند بدون محصول شما زندگی کنند نرسید محصول شما آماده مقیاس شدن، رسیدن به سودآوری و کاهش هزینه‌های تولید نیست. در ابتدا مشکلی که محصولتان وعده‌ی حلش را داده برطرف کنید و بعد فراتر از آن عمل کنید. به مقیاس کردن فکر کنید اما اقدامی نکنید.

 

فکر کردن به افزایش مقیاس همراه با ساخت محصول مورد نیاز مشتری اشتباه نیست. در واقع شما برای رسیدن به سودآوری، چگونگی کسب درآمد از محصول و رسیدن به قله موفقیت به یک راه باورپذیر نیاز دارید؛ همان چشم‌انداز کسب و کارتان که در آغاز طرحتان ایجادش کردید. به طور مرتب مرورش کنید و به آن پایبند باشید و اگر چیزی منطقی نبود اصلاحش کنید. در مورد چشم‌انداز سفت و سخت باشید اما در مورد جزئیات انعطاف‌پذیر عمل کنید.

بنابراین در ابتدا کارهای اولیه را انجام دهید و  به سراغ کارهایی مثل گرفتن خدمات ابری یا صحبت با مشاورانی که هزینه مشاوره‌شان بالاست نروید. هیچ کدام از این کارها را قبل از اینکه مشکلات اصلی مشتریانتان را حل نکرده‌اید و آن‌ها پولی بابت محصولتان نپرداخته‌اند انجام ندهید. با این اوصاف اگر متوجه شده‌اید که هنوز محصول آماده‌ای ندارید بروید و کاملش کنید.

در مقاله بعدی داستان استارتاپی را تعریف می کنیم که با رشد سریع و افزایش نابجای مقیاس تا مرز شکست پیش رفت:

۱۰ میلیون دلاری که به بهانه‌ رشد استارتاپ به باد رفت

[۱] Do things that don’t scale


متن اصلی این مقاله را در سایت Hackernoon مطالعه کنید.

 

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه جدید

نام ایمیل
دیدگاه