درخواست جذب سرمایه

تغییر روش سرمایه گذاری وای کامبینیتور

روش سرمایه گذاری وای کامبیناتور

وای کامبینیتور روش سرمایه گذاری خود را تغییر می‌دهد

وای کامبینیتور (Y Combinator) اعلام کرد که برای هماهنگی با افزایش حجم سرمایه‌گذاری در راندهای مرحله‌ی اول، از زمستان ۲۰۱۹ حجم سرمایه‌گذاری‌ های خودش را به ۱۵۰ هزار دلار در ازای دریافت ۷ درصد سهام افزایش خواهد داد.

وای کامبینیتور در مانتین ویو کالیفرنیا قرار دارد و سالانه صدها استارتاپ در برنامه‌ی ۱۲ هفته‌ای آن‌ شرکت می‌کنند. «ایربی‌ان‌بی»، «دراپ‌باکس» و «اینستا‌کارت» از موفق‌ترین استارتاپ‌های این شتاب‌دهنده هستند.

در طی این سال‌ها وای کامبینیتور حجم سرمایه گذاری خود را افزایش داده اما مقدار سهام درخواستی‌اش همیشه ثابت بوده است. آخرین افزایش این شرکت در سال ۲۰۱۴ بود که حجم سرمایه‌گذاری خود را به صد و بیست هزار دلار به ازای دریافت ۷ درصد سهام رساند.

به نظر می‌رسد ۳۰ هزار دلار افزایش برای کمک به متمرکز ماندن شرکت‌ها روی ساخت محصولاتشان و عدم نگرانی از نیاز به جذب مجدد سرمایه ضروری بوده است. «مایکل سایبل» مدیرعامل این شرکت در وبلاگش نوشت که «تامین سرمایه برای استارتاپ‌ها هرگز کافی نیست و ما به تمرکز روی چیزهایی که دسترسی به آن‌ها سخت است مثل جوامع استارتاپی، تسهیل امور، مشاوره‌های منظم و شخصی و بالاتر از همه استفاده از تجربیات بنیانگذاران موفق ادامه خواهیم داد.»

وای کامبینیتور هم‌چنین روش سرمایه گذاری خود را نیز تغییر خواهد داد. این شرکت از این پس سرمایه گذاری هایش را به جای توافق بر دریافت سهام پیش از تزریق سرمایه‌ در راند بعدی (pre-money safe)، بر مبنای توافق بر دریافت سهام پس از تزریق سرمایه در راند فعلی (post-money safe) انجام خواهد داد.

روش سرمایه گذاری وای کامبیناتور

 

این شرکت مکانیزم جذب سرمایه بر مبنای توافق بر سهام آتی (safe: simple agreement for future equity) را در سال ۲۰۱۳ ابداع کرد؛ به این معنی که سرمایه‌گذاری که روی یک شرکت سرمایه‌گذاری کرده، سهام آن شرکت را در آینده دریافت می‌کند (جایگزینی برای وامهای قابل تبدیل به سهام) و قیمت‌گذاری پیش از راند بعدی انجام می‌شود. این روش در واقع متصل به راندهای بعدی سرمایه‌گذاری است.  Safe روشی سریع و آسان برای تزریق سرمایه‌ی اولیه به یک شرکت است.

اما در سال‌های اخیر وای کامبینیتور متوجه شد که استارتاپ‌ها سرمایه‌های بذری بیشتری نسبت به قبل جذب می‌کنند و چون بنیانگذاران در میان‌مدت دغدغه‌ی این را دارند که سهامشان به چه میزان رقیق خواهد شد و سرمایه‌گذاران هم حق دارند بدانند که سهم مالکیتشان از شرکت به چه میزان است، بهتر است safe به جای اینکه به راندهای بعدی متصل باشد یک روش تامین مالی کاملاً جداگانه باشد؛ یعنی پس از تزریق سرمایه در راند فعلی، محاسبات ساختار مالکیت سهام انجام شود.

تغییرات اخیر وای کامبینیتور سبب خواهد شد بنیانگذاران  راحت‌تر متوجه شوند که چه میزان از شرکتشان به فروش می‌رسد و محاسبات ساختار مالکیت سهام (capitalization table) را که می‌تواند برای بنیانگذاران بسیار خسته‌کننده باشد کاملاً آسان می‌کند.

 بنیانگذارانی که محاسبات ساختار مالکیت سهام را انجام نمی‌دهند وقتی در راند بعدی، قیمت‌گذاری انجام می‌شود در نهایت سهمی کمتر از چیزی که تصورش را داشتند گیرشان می‌آید و علاقه‌ای به رقیق شدن سهمشان نشان نمی‌دهند.

اجرای روش post-money safe در عین کارایی و سادگی از مشکلات مربوط به تعیین ساختار سهام نیز جلوگیری می‌کند. در این روش هر دلار اضافه‌ای که جذب می‌شود فقط سهم سهامداران فعلی را رقیق می‌کند که اغلب متعلق به بنیانگذاران و کارمندان اولیه هستند بنابراین این روش عالی نیست اما بهبود محسوب می‌شود.

منابع:

Y Combinator is changing up the way it invests

http://www.ycombinator.com/documents

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه جدید

نام ایمیل
دیدگاه