درخواست جذب سرمایه

تحول آفرینی یک استارتاپ ، شمشیری دو لبه در جذب سرمایه

جذب سرمایه استارتاپ تحول آفرین

استارتاپ های تحول آفرین (disruptive) اغلب، محصولات و خدمات موجود را کنار می‌زنند و ریسک بالاتر و به تبع آن پاداش بالاتری هم دارند و اگر شکست نخورند بر بازار چیره خواهند شد.

بسیاری از کارآفرینان تمایل دارند که در پیچ دک خود با زبان تحول آفرینی صحبت کنند و محصول ، تکنولوژی و کسب و کارشان را با این زبان معرفی کنند تا احتمال دریافت سرمایه را بالا ببرند. این پیچ دک ها روی این موضوع که کسب و کارشان به چه چیزی تبدیل خواهد شد و کارآفرینان به چه چیزی دست خواهند یافت تمرکز می‌کنند. این رویکرد کاملا متفاوت از رویکرد سنتی است که در آن به سنجه‌هایی مثل عملکرد گذشته اعضای تیم، فناوری‌ها، پتنت ها و پروتوتایپ ها پرداخته می‌شود.

اما کارآفرینان باید آگاه باشند که ارائه دادن یک چشم‌انداز تحول آفرینانه برای سرمایه گذار ، شمشیری دو لبه در جذب سرمایه است.

با ارائه دادن یک چشم‌انداز تحول آفرینانه از یک طرف احتمال اینکه سرمایه جذب کنید افزایش می‌یابد. مطالعه‌ای که چند وقت پیش در Journal Of Management Studies منتشر شد نشان می‌دهد استارتاپ هایی که پتانسیل متحول کردن بازار را دارند ۲۲% بیشتر احتمال دارد که بتوانند از سرمایه گذاران مراحل نوپایی سرمایه جذب کنند. چون ترسیم دورنمایی تحول آفرین سبب می‌شود سرمایه گذار بازده بالایی برای پولش متصور شود و همینطور ترس از دست دادن تحول بزرگ بعدی را داشته باشد و تمایلش به سرمایه گذاری افزایش یابد.

اما از طرف دیگر احتمال دارد پول کمتری دریافت کنید. چون سرمایه گذاران احتمال کمتری دارد که مبالغ بزرگ سرمایه را روی شرکتی با آینده‌ی نامعلوم سرمایه گذاری کنند. استارتاپ های نوپا ریسک بالایی دارند. بیش از نیمی از استارتاپ ها در امریکا در چهار سال اول شکست می‌خورند.

در تحقیقی که روی ۹۱۸ استارتاپ انجام گرفت دریافته شد که ترسیم چشم‌اندازی تحول آفرین برای استارتاپ احتمال جذب سرمایه را ۲۲% افزایش می‌دهد اما میانگین سرمایه‌گذاری انجام شده را ۲۴% کاهش می‌دهد.

از این رو استارتاپ های تحول آفرین باید با دقت پیچ دک خود را بسازند. کارآفرینان باید در تطابق توصیفی که از شرکتشان دارند با اهداف جذب سرمایه شان دقت کنند. اگر جذب سرمایه فارغ از مبلغش برایتان بسیار اهمیت دارد ارائه‌ی چشم‌اندازی تحول آفرین می‌تواند توجه افراد را به خود جلب کند.

اما اگر جذب مقدار بالای سرمایه برایتان مهم است راه هوشمندانه این است که از توصیف تحول آفرینی استارتاپتان اجتناب کنید. از ادعاهای بزرگ در مورد تاثیر روی بازار و … خودداری کنید. برای اینکه پول بیشتری بدست بیاورید روی اعتبار تیمتان، موفقیت‌های گذشته، دارایی‌های مشهود و محصول تمرکز کنید تا احتمال به دست آوردن مبالغ بالاتر سرمایه توسط سرمایه گذار بیشتر شود.


متن اصلی این مقاله را در سایت sifted بخوانید.

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه جدید

نام ایمیل
دیدگاه