درخواست جذب سرمایه

بزرگترین اشتباهات بنیانگذاران فنی

وقتی کسب و کاری را شروع می‌کنید به خصوص اگر استارتاپی در حوزه تکنولوژی باشد، برای ساخت آن به تخصص فنی نیاز دارید. محصول استارتاپ شما چه یک اپلیکیشن نرم‌افزاری باشد و چه سخت‌افزار ، برای مدیریت ساخت محصول به یک بنیانگذار فنی نیاز است.

بنیانگذاران فنی هم شبیه ما نقاط قوت، ضعف، گرایش‌ها و دیدگاه‌های مختلفی دارند. همینطور این واقعیت که اگر نقاط قوت، نامتعادل و کنترل نشده عمل کنند تبدیل به نقاط ضعف می‌شوند هم در مورد آن‌ها صادق است. از این رو کارآفرینان موفق ، تعادل را با داشتن هر دوی بنیانگذاران فنی و غیرفنی حفظ می‌کنند و یا تلاش می‌کنند تا بنیانگذاران فنی به خودآگاهی برسند.

نبود خودآگاهی در بنیانگذاران فنی به آن‌ها آسیب می‌زند. وقتی سوگیری‌ها و گرایش‌های آن‌ها نامتعادل باشد منجر به ایجاد اشتباهاتی می‌شود که می‌تواند به کسب و کار یا شراکت با دیگر بنیانگذاران آسیب بزند.

اما بزرگترین اشتباهاتی که بنیانگذاران فنی مرتکب می‌شوند چیست و چطور می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد؟

 

  1. آن‌ها دیوانه‌وار عاشق محصول خود می‌شوند

بنیانگذاران فنی بیشتر زمانشان را صرف محصول می‌کنند و روی آن متمرکز می‌شوند بنابراین وابستگی و علاقه بیش از حدشان به آن چندان عجیب نیست. آن‌ها تصور می‌کنند که محصولشان بهترین در دنیاست.

خطری که وجود دارد این است که این باور منجر به غرور شده و تبدیل به یک حقیقت محض در ذهن فرد می‌شود. این موضوع خود را در جلسات فروش و جلسات با سرمایه گذار نشان می‌دهد و بنیانگذاران فنی ادعا می‌کنند که محصولشان بهترین است و کسی تا به حال محصولی به این خوبی نساخته است.

درست است که وجود اعتماد به نفس و باور، ضروری است اما باورهای کورکورانه فرد را آسیب‌پذیر می‌کند.

کلید حل این مشکل این است که به محصولتان افتخار کنید اما به سرمایه گذاری روی آن ادامه دهید. ذهنیت ثابت برای خودتان ایجاد نکنید و تصور نکنید که کار را تمام کرده‌اید. ذهنیت رشد داشته باشید، به یادگیری ادامه دهید، فروتن باشید و به بازار، رقبا و مشتریان احترام بگذارید. بدانید که همیشه یک نفر باهوش‌تر، بهتر، توانگرتر و با ارتباطات بیشتری نسبت به شما وجود دارد.

 

  1. آن‌ها درکی نسبت به فروش ندارند

به طور کلی یک بنیانگذار فنی ممکن است در فروش به اندازه‌ی بنیانگذاری که استعداد فروش، بازاریابی و استراتژی کسب و کار دارد مهارت نداشته باشد. همانطور که قبلا هم گفتیم تمرکز بیش از حد روی مشخصات محصول، یا باور به اینکه محصولتان بهترین است واقعا به فروش کمکی نمی‌کند.

یک بنیانگذار فنی بهتر است که با هم بنیانگذاری شراکت کند که توانایی فروش دارد و رفتار مشتری را درک می‌کند. توسعه فروش و کسب و کار ، نیازمند ترکیبی از استراتژی نفوذ در بازار و هوش هیجانی است. شما به کسی نیاز دارید که درک کند چه چیزی مشتریان را برای خرید برمی‌انگیزد و پویایی بازار را بفهمد.

این فرد توانایی این را دارد که به مشتری انتقال دهد محصول چگونه به حل مشکل او کمک می‌کند. او می‌داند که چطور با داستان‌گویی ، سطح احساسات مشتری را بالا ببرد نه فقط با گفتن مشخصات و ویژگی‌های محصول.

مشتریان به دنبال این هستند تا نیازهای احساسی خود را برطرف کنند: رنج را از بین ببرند، احساس رضایت کنند، در نظر دیگران خوب به نظر برسند و … . بنابراین به جای فروش محصول ، روی درک مشتری و نیازهای آن‌ها تمرکز کنید.

 

  1. آن‌ها بیش از حد به مشخصات و ویژگی‌های محصول ارزش می‌دهند

اغلب بنیانگذاران فنی به ویژگی‌ها و مشخصات محصول بیش از حد بها می‌دهند. آن‌ها معتقدند که اگر محصولشان بهترین مشخصات را داشته باشد برنده خواهد بود اما متاسفانه اینطور نیست.

بسیاری از شرکت‌ها موفقیتشان نه به خاص بودن محصولشان بر می‌گردد و نه بهترین بودن آن. برد آن‌ها به دلیل پتنت‌های قابل دفاعی که دارند نبوده است. آن‌ها موفق شده‌اند چون توانسته‌اند جایگاه بالاتر را در ذهن‌ها تسخیر کنند. موفقیت آن‌ها به این دلیل بوده که محصولشان به مشتری کمک کرده احساسی را تجربه کنند یا یک مشکل کلیدی را حل کرده است. آن‌ها موفق شدند چون محصولشان تبدیل به عادت روزانه‌ی مصرف‌کنندگان شده است.

واقعیتی که باید درک کرد این است که اغلب مشتریان به مشخصات محصول اهمیت نمی‌دهند.

آن‌ها به برآورده شدن نیازها و خواسته‌هایشان اهمیت می‌دهند. برای مثال مشتریان به پروتکل‌های فنی وای فای اهمیت نمی‌دهند فقط می‌خواهند به سرعت به اینترنت وصل شوند تا عکس‌هایشان را پست کنند یا ویدیوهایشان را استریم کنند. بنابراین مشتریان با اصطلاحات فنی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. موفقیت شما در گرو این است که داستان‌هایی بسازید که با مشتری ارتباط برقرار کند.

 

  1. آن‌ها عملکرد بازار را درک نمی‌کنند

اگر یک بنیانگذار فنی به شدت روی محصول متمرکز باشد توجه زیاد به جزئیات، او را از توجه به اصل مطلب دور خواهد کرد. وقتی آن‌ها سرشان پایین و روی محصول متمرکز است بازارها تغییر می‌کنند و فرصتی که برای موفقیت آن‌ها وجود داشت در یک چشم به هم زدن از دست می‌رود. زمانی که سرشان را بلند می‌کنند خواهند دید که اولویت‌های مشتریان تغییر کرده، رقبای جدید یا تکنولوژی جدید وارد بازار شده و تکنولوژی‌شان منسوخ شده است.

راهکار این است که ذهنیت متعادل داشته باشید. تمرکز روی محصول مهم است اما باید حواستان به بازار هم باشد. شما باید نبض بازار، رقبا و اولویت‌های متغیر مشتریان را در دست داشته باشید.

 

کلام آخر

هدف از این مقاله توهین به بنیانگذاران فنی و مهندسان نبود. آن‌ها سازندگان فوق‌العاده‌ای هستند اما تعادل را نباید فراموش کنند.

اگر یک نیروی فنی هستید زمانی را به بررسی سوگیری‌ها و گرایش‌های خود اختصاص دهید و نقاط ضعف خود را قوت ببخشید. اگر نیاز به یک هم بنیانگذار دارید به دنبال فردی باشید که مهارت‌های مکمل دارد. و وقتی او را یافتید به او اعتماد کنید، حمایتش کنید و پذیرای مورد حمایت واقع شدن توسط او باشید. شما در کنار او به موفقیت خواهید رسید.

 

 

متن اصلی این مقاله را می‌توانید در سایت Inc مطالعه کنید.

 

 

 

 

 

 

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه جدید

نام ایمیل
دیدگاه