درخواست جذب سرمایه

برترین اکوسیستم های استارتاپی دنیا در سال ۲۰۱۹

برترین اکوسیستم استارتاپی

وقتی صحبت از برترین اکوسیستم های استارتاپی می‌شود احتمالا مطرح‌ترین‌ها به ذهنتان می‌آید. اما نتایج بررسی و تحلیلی که گروه سرمایه گذاری SparkLabs در سایت Hackernoon منتشر کرده قدری متفاوت از چیزی است که احتمالا انتظارش را داشته‌اید. تیمی که روی این تحلیل‌ها کار کرده مدعی است مطالعات و تحلیل‌هایش بر پایه‌ی واقع‌نگری است نه صرفا هیاهویی که در فضای استارتاپی دنیا حاکم است.

 

اما لیست ۱۰ اکوسیستم برتر امسال به نقل از تیم SparkLabs:

  1. سیلیکون ولی
  2. پکن
  3. استکهلم
  4. تل آویو
  5. نیویورک سیتی
  6. شانگهای
  7. لس آنجلس
  8. سئول
  9. بوستون
  10. لندن

 

در چند سال اخیر شاهد این بوده‌ایم که دیگر اکوسیستم های کارآفرینی دنیا سعی کرده‌اند خودشان را به سیلیکون ولی نزدیک کنند اما این اکوسیستم هنوز هم پیشتاز بلامنازع در رشد و نوآوری استارتاپ هاست.

پکن امسال قدرتمندانه ظاهر شد و با اقتدار جایگاه دوم را از آن خود کرد. استکهلم هم تل آویو را پشت سر گذاشت و در جایگاه سوم قرار گرفت و تل آویو به جایگاه چهارم سقوط کرد.

نیویورک و شانگهای هر دو با هم در جایگاه پنجم قرار گرفته‌اند. همینطور لس انجلس و سئول هم مشترکا جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده‌اند و در نهایت بوستون و لندن هم در همان جایگاه‌های قبلی خود یعنی رتبه نهم و دهم هستند.

جهان از نظر نوآوری و توسعه استارتاپ ها در حال یکنواخت‌تر شدن است. امسال اولین سالی بود که شاهد بودیم که اغلب اکوسیستم های استارتاپی رو به بالا بودند. سال‌ها این موضوع مطرح بوده که چطور دسترسی به اطلاعات و انتقال دانش به کم کردن شکاف بین سیلیکون ولی و دیگر اکوسیستم ها کمک کرده است و حال شاهد نتایج ملموسی هستیم. استعدادها در حال بهتر و بهتر شدن هستند به خصوص در حوزه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار، رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری، و توسعه‌ی محصول. شکاف اجرایی بین سیلیکون ولی و بقیه‌ی جاهای دنیا در حال کم شدن است.

در این بین دشوارترین جنبه برای انتقال، فرهنگ است. فرهنگ «به دیگری انتقال بده[۱]» در سیلیکون ولی همراه با حجم زیاد استعدادها و منتورها، سس جادویی و متمایزکننده است. فرهنگ می‌تواند آموخته شود همانطور که در پکن و جاهای دیگر اتفاق می‌افتد اما بیش از انتقال فوت و فن کار، طول می‌کشد.

 

اما چه عواملی در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند؟

در این مطالعه ۸ عامل مورد بررسی قرار گرفته است:

  1. اکوسیستم تامین سرمایه و خروج ها
  2. استعداد مهندسی
  3. منتورینگ فعال
  4. زیرساخت فنی
  5. فرهنگ استارتاپ
  6. زیرساخت قانونی و سیاستی
  7. بنیان اقتصادی
  8. برنامه‌ها و سیاست‌های دولت

 

مجموع امتیازات ( از ۸۰ ) برای ده اکوسیستم برتر به این شکل بود:

سیلیکون ولی : ۷۷

پکن : ۶۹

استکهلم : ۶۶

تل آویو : ۶۵

نیویورک : ۶۴

شانگهای : ۶۴

لس آنجلس : ۶۳

سئول : ۶۳

بوستون : ۶۰

لندن : ۵۲

 

این تحلیل‌ها بیشتر بر اساس دیدگاه و معیارهای سرمایه گذاری خطرپذیر ، و چشم‌انداز پایه‌ای ما نسبت به اکوسیستم های نوآوری در جاهای مختلف دنیاست. از این رو با مطالعات دیگر در تضاد خواهد بود چرا که آن‌ها بر مطالعه و نظرسنجی تکیه دارند، یا در مورد بسیاری از بازارهای آسیایی اطلاعات کاملی ندارند و یا استارتاپ‌ها را بر اساس اهداف واقعی سرمایه‌گذاری‌شان ارزیابی نمی‌کنند.

برای مثال با اینکه سنگاپور مرکز قدرتمندی برای شرکت‌های فورچون ۱۰۰۰[۲] است، فعالیت استارتاپی، سرمایه گذاری ها و خروج های آن به پای فعالیت سئول نمی‌رسد. کره جنوبی به طور پیوسته در حال تاسیس شرکت‌های فناوری تاثیرگذاری بوده است. این کشور از اواسط دهه ۹۰ با شرکت‌هایی چون نکسون[۳] (سرمایه بازار ۱۲ میلیارد دلار) و ناور[۴] (سرمایه بازار ۲۳ میلیارد دلار) شروع کرد و امروز یونیکورن هایی چون کوپانگ[۵] (ارزش ۹ میلیارد دلار) و تاس[۶] ( ارزش ۲.۲ میلیارد دلار) را دارد.

در تحلیل اکوسیستم استارتاپی یک منطقه، عواملی چون تعداد یونیکورن ها و خروج ها، فقط بخشی از ارزیابی کلی هستند. در این رتبه‌بندی همچنین روندهای کلانی چون رشد سریع جمعیت طبقه‌ی متوسط در آسیا هم در نظر گرفته شد. انتظار می‌رود جمعیت طبقه‌ی متوسط در دنیا از ۳ میلیارد نفر حال حاضر به ۴.۹ میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ برسد و دو سوم این رشد مربوط به آسیا خواهد بود.

ویتنام و هند هم دو بازار امید بخش درآسیا هستند که سرمایه گذاران خطرپذیرشان فعالیت فزاینده‌ای دارند. هر دو استعدادهای مهندسی خوب و فرهنگ کارآفرینی قدرتمندی دارند. فرشتگان سرمایه گذار و سرمایه گذاران خطرپذیر ویتنام بسیار عقب‌تر از سیلیکون ولی هستند و حداقل ۱۰ سال هم از هند عقب‌ترند اما هنوز هم بسیار امیدبخش است.

در دنباله‌ی این لیست ده تایی، اکوسیستم های استارتاپی رو به رشدی چون سنگاپور، شیکاگو، پاریس و … دیده می شوند.

برلین بسیار نزدیک بود که جزء ده مورد اول باشد و جای لندن را بگیرد بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که برلین سال آینده به این لیست برگردد. انرژی کارآفرینی این اکوسیستم قابل لمس و آشکار است اما فضای سرمایه گذاری خطرپذیر آن متناسب با این انرژی نیست.

 

 

 

متن کامل این مقاله را می توانید در سایت Hackernoon مطالعه کنید.

 

[۱] Pay it forward

[۲] Fortune 1000

[۳] Nexon

[۴] Naver

[۵] Coupang

[۶] Toss

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه جدید

نام ایمیل
دیدگاه